Tips Grounding Cable
- Eichi Katsu
- Topic Author
- Offline
- Moderator
Grounding Tech Tips
Kalau sesape ade info yg boleh di kongsi, boleh la reply.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Eichi Katsu wrote: Utk geng² sume, ley usha page nih tgk cmne die aja cara nk grounding dgn betul
Grounding Tech Tips
Kalau sesape ade info yg boleh di kongsi, boleh la reply.
ni nanti beli brg bro tulun la psg ..... :woohoo:
CyberSendikit™ Team®
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- niccinixcol
- Offline
- Premium Member
- Follow Me Or You Wanna Die ? ?
- Posts: 133
- Thank you received: 5
Respect Racing Rules
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Ni dia panduan untuk grounding keta PE..
Harap memberikan informasi untuk anda...
[attachment:1]TERBAHARU PERSONA GROUNDING KE-2.JPG[/attachment]
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Nie nak citer pengalaman hamba cket.Grounding nie xsemesti sgt untuk kete baru.Dia punya kelebihan xberape sanget untuk kete baru.Kalu kete lama memang terasa bila pasang. Tapi xde msalah pasang pun n ade juga baik ye.
Kalu google kebanyakan semua ckap connect ke batt -ve terminal untuk ground. Tapi cuba fikir pasal nie.Batt 12V, alternator 14V.Kalau semua ground ke batt semua current jadi 12V aje. Tapi kalu tengok original ground, hanya body/chassis saja ground kat batt. Boleh tengok ori ground wayar kat fender kanan & kiri dekat lampu depan n firewall. enjin blok n gearbox plak connect direct ke alternator, insulate dari chassis dengan enjin mounting dari rubber. So current pada enjin & gearbox patut 14V, bukan 12V.
Fikirkan....
Please Log in or Create an account to join the conversation.
khibrahi wrote: personaEL - attachment xbleh bukak la.
[attachment:1]TERBAHARU PERSONA GROUNDING KE-2.JPG[/attachment]
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Mat
BKV5387
PE790
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- Fuad Ended
- Offline
- Premium Member
- Posts: 154
- Thank you received: 8
khibrahi wrote: personaEL - attachment xbleh bukak la.
Nie nak citer pengalaman hamba cket.Grounding nie xsemesti sgt untuk kete baru.Dia punya kelebihan xberape sanget untuk kete baru.Kalu kete lama memang terasa bila pasang. Tapi xde msalah pasang pun n ade juga baik ye.
Kalu google kebanyakan semua ckap connect ke batt -ve terminal untuk ground. Tapi cuba fikir pasal nie.Batt 12V, alternator 14V.Kalau semua ground ke batt semua current jadi 12V aje. Tapi kalu tengok original ground, hanya body/chassis saja ground kat batt. Boleh tengok ori ground wayar kat fender kanan & kiri dekat lampu depan n firewall. enjin blok n gearbox plak connect direct ke alternator, insulate dari chassis dengan enjin mounting dari rubber. So current pada enjin & gearbox patut 14V, bukan 12V.
Fikirkan....
bro rase nyer pemahaman bro salah ni... grounding ni baik untuk kereta baru dan lame.. xcaye pasang n rasekan ape perbezaan dia... -ve terminal tidak membawa cas arus.. sebalik nyer bertindak melengkapkan litar untuk arus mengalir ke punca asal kuasa... +ve terminal yang menyalurkan arus 14V @ 12V.. so grounding cable ni memendekkan jarak putaran/laluan arus terus ke punca kuasa dan dalam keadaan same mempercepatkan @ melancarkan lg aliran arus banding ngn factory grounding yg mane arus akan melalui firewall terlebih dahulu sebelum ke punca kuasa, ketika enjin hidup V pada bateri akan meningkat ke 14.++V kerana alternator mengecas kembali bateri.. enjin dan gearbox berfungsi tidak memerlukan current... yg perlu current adalah pada distributor yg nak fire spark melalui plug.. :laugh:
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Nanti aku kaji blk.aku ade tgk 1 forum nape dia xsambung enjin ke batt.
Please Log in or Create an account to join the conversation.
Xbleh dari file, jadi attachment aje.
Please Log in or Create an account to join the conversation.